VEDTÆGTER

§ 1 Navn og hjemsted

  1. Foreningens navn er Center mod Økonomisk IT-Svindel.
  2. Foreningens hjemsted er Københavns Kommune.

     

    § 2 Formål

    1. Foreningen arbejder for at sikre hjælp til alle, som er berørt af kontaktsvindel og andre former for økonomisk IT-Svindel. Det er foreningens formål at forhindre menneskelig tragedie som følge af kontaktsvindel og andre former for økonomisk IT-svindel via forebyggelses- og rådgivningsarbejde, videns- og formidlingsarbejde, partnerskaber og fortalervirksomhed.

     

    § 3 Medlemskreds

    1. Som medlemmer optages enkeltpersoner, frivillige sociale foreninger og organisationer samt virksomheder, som har lyst og vilje til at arbejde for foreningens formål, herunder at bakke op om den af bestyrelsen besluttede strategiske linje, og som har modtaget godkendelse af bestyrelsen.
    2. Indmeldelse sker ved henvendelse til bestyrelsens forperson. Medlemskabet er først gyldigt, når medlemmet har betalt kontingent for det første kalenderår og har modtaget skriftlig bekræftelse på indmelding fra bestyrelsen.
    3. Udmeldelse kan ske ved henvendelse til et bestyrelsesmedlem med virkning fra udgangen af et kalenderår.
    4. Medlemmerne betaler et af bestyrelsen fastsat kontingent. Kontingentet opkræves forud for hvert kalenderår.
    5. Medlemmer, der ikke betaler kontingent eller som modarbejder foreningens formål, kan ekskluderes. Det er bestyrelsen, der træffer beslutning om eksklusion. Det ekskluderede medlem får en skriftlig begrundelse for eksklusionen, som træder i kraft umiddelbart efter, bestyrelsen har truffet sin beslutning derom.


    § 4 Generalforsamlingen

    1. Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed.
    2. Ordinær generalforsamling afholdes én gang årligt inden udgangen af marts måned og indkaldes med mindst tre ugers varsel med angivelse af dagsorden ved e-mail til medlemmerne og ved annoncering på foreningens hjemmeside.
    3. Møde- og stemmeberettigede på generalforsamlingen er alle medlemmer, der senest hverdagen forinden generalforsamlingen har betalt forfaldent kontingent. Antallet af stemmeberettigede pr. medlem er én. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.
    4. Dagsordenen for den ordinære generalforsamling skal mindst indeholde følgende punkter:
      1. Valg af stemmetællere
      2. Valg af dirigent
      3. Forpersonens beretning
      4. Regnskabsaflæggelse
      5. Behandling af indkomne forslag
      6. Godkendelse af budget
      7. Valg af 3-5 bestyrelsesmedlemmer
      8. Eventuelt
    5. Forslag, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være bestyrelsen i hænde senest fem hverdage dage før generalforsamlingen. Forslag om vedtægtsændringer, der ønskes behandlet, skal være bestyrelsen i hænde senest 3 måneder forud for udgangen af den måned, hvor den ordinære generalforsamling skal afholdes.
    6. Generalforsamlingen ledes af en dirigent.
    7. Generalforsamlingen træffer sine beslutninger med et simpelt flertal og ved håndsoprækning medmindre andet følger af vedtægterne. Skriftlig afstemning anvendes dog, når det begæres af mindst én af mødedeltagerne. Ved personvalg, hvor der er foreslået flere end det antal, der skal vælges, foretages altid en skriftlig afstemning. Ved sådanne personvalg udpeges vedkommende, der har modtaget flest stemmer til posten.
    8. Generalforsamlingen kan afholdes helt eller delvist som videokonference. Bestyrelsen fastsætter de nærmere krav til de elektroniske systemer, som anvendes ved en delvis elektronisk generalforsamling. Indkaldelsen til generalforsamling skal indeholde oplysning herom, ligesom det skal fremgå af indkaldelsen, hvordan medlemmerne tilmelder sig til elektronisk deltagelse, og hvor de kan finde oplysning om fremgangsmåden i forbindelse med elektronisk deltagelse i generalforsamlingen.


    § 5 Ekstraordinær generalforsamling

    1. Ekstraordinær generalforsamling kan afholdes, når bestyrelsen finder det nødvendigt, og skal afholdes, når mindst 1/3 af medlemmerne eller foreningens revisor fremsætter skriftlig begrundet anmodning om det over for bestyrelsens forperson. I sådanne tilfælde skal generalforsamlingen afholdes senest fire uger efter, at anmodningen er kommet til forpersonens kundskab.
    2. Indkaldelsesfristen for en ekstraordinær generalforsamling er 2 uger.

     

    § 6 Bestyrelsen

    1. Bestyrelsen udgør foreningens øverste ledelse mellem generalforsamlingerne.
    2. Bestyrelsen leder foreningen i overensstemmelse med nærværende vedtægter og generalforsamlingens beslutninger.
    3. Bestyrelsen består af 3-5 medlemmer. Bestyrelsen vælges af generalforsamlingen for en periode på 2 år. Bestyrelsens medlemmer kan genvælges i op til 6 på hinanden følgende år.
    4. Senest 14 dage efter nyvalg til bestyrelsen holdes konstituerende bestyrelsesmøde, hvor bestyrelsen vælger sin forperson og næstforperson.
    5. Bestyrelsen kan nedsætte underudvalg og arbejdsgrupper til varetagelse af afgrænsede opgaver.

     

    § 7 Bestyrelsens opgaver

    1. Bestyrelsen træffer beslutninger, der er nødvendige for foreningens drift og udvikling, fastlægger foreningens strategiske linje og fører tilsyn med direktørens daglige ledelse og drift af foreningen i henhold til gældende beslutninger og lovgivning.
    2. Bestyrelsen ansætter og afskediger direktøren og fastlægger de nærmere retningslinjer for dennes virksomhed.
    3. Bestyrelsen træffer beslutning om optagelse af lån, køb, leje eller salg og pantsætning af fast ejendom. Leje eller leasing af driftsmidler og inventar godkendes af bestyrelsen.

     

    § 8 Bestyrelsens ansvar

    1. Bestyrelsen skal sikre, at foreningens formål realiseres.
    2. Bestyrelsen er ansvarlig for, at bevillingerne bruges i overensstemmelse med deres forudsætninger.
    3. Bestyrelsens medlemmer hæfter ikke økonomisk for foreningens økonomiske tab, og foreningen tegner bestyrelsesansvarsforsikring i et af bestyrelsen valgt forsikringsselskab.

     

    § 9 Bestyrelsens arbejde

    1. Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden.
    2. Forpersonen – og i vedkommendes fravær næstforpersonen – indkalder til og leder bestyrelsens møder. Der afholdes mindst 4 årlige bestyrelsesmøder. Indkaldelse sker med mindst 7 dages skriftligt varsel med angivelse af dagsorden samt relevante bilag. Ekstraordinært bestyrelsesmøde afholdes, når forpersonen skønner det nødvendigt eller mindst to medlemmer af bestyrelsen, direktøren eller revisor fremsætter ønsker om det over for forpersonen. Indkaldelsesfristen er 48 timer, inkl. dagsorden og relevante bilag.
    3. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af alle ordinære bestyrelsesmedlemmer er til stede. Et bestyrelsesmedlem kan ikke stemme ved fuldmagt.
    4. Bestyrelsen træffer beslutning ved simpelt flertal. I tilfælde af stemmelighed er forpersonens stemme udslagsgivende.
    5. I det omfang, det er foreneligt med bestyrelsens hverv, kan bestyrelsesmøder afholdes skriftligt eller som videokonference. Dog kan et medlem af bestyrelsen til enhver tid kræve, at der finder en mundtlig drøftelse sted.
    6. Der føres beslutningsreferat over bestyrelsens beslutninger, der skal godkendes af samtlige bestyrelsesmedlemmer. Referatet opbevares hos direktøren. Et bestyrelsesmedlem, der ikke er enig i bestyrelsens beslutning, har ret til at få sin mening tilført referatet. Referatet sendes efterfølgende til bestyrelsesmedlemmerne.

     

    § 10 Direktøren

    1. Direktøren er foreningens leder og varetager, under ansvar for bestyrelsen, foreningens administrative, økonomiske, faglige og personalemæssige ledelse samt foreningens virksomhed udadtil.
    2. Direktøren forelægger de sager for bestyrelsen, som bestyrelsen skal tage stilling til, eller som i øvrigt er af væsentlig betydning for foreningen.
    3. Direktøren underretter bestyrelsen om alle forhold, som er af betydning for bestyrelsens varetagelse af den overordnede ledelse.
    4. Direktøren sørger for, at bestyrelsens beslutninger gennemføres i overensstemmelse med bemyndigelsen.
    5. Direktøren ansætter og afskediger foreningens personale.
    6. Direktøren er foreningens talsperson og udgør foreningens ansigt udadtil.

     

    § 11 Økonomi, regnskab og revision

    1. Foreningens regnskabsår følger kalenderåret.
    2. Bestyrelsen er ansvarlig over for generalforsamlingen og for budget samt regnskab.
    3. Foreningens regnskab revideres af en af bestyrelsen valgt revisor.

     

    § 12 Tegningsregel

    1. Foreningen tegnes udadtil ved underskrift af forpersonen og/eller direktøren. Ved optagelse af lån og ved salg/pantsætning af foreningens aktiver eller ejendom tegnes foreningen af den samlede bestyrelse.

     

    § 13 Vedtægtsændringer

    1. Disse vedtægter kan kun ændres med 2/3 flertal på en generalforsamling, hvor ændringsforslaget fremgår af dagsordenen.
    2. Vedtægtsændringer træder i kraft med virkning fra den generalforsamling, de vedtages på medmindre andet følger af ændringsforslaget.


    § 14 Opløsning

    1. Opløsning af foreningen kan kun finde sted med 2/3 flertal på to hinanden følgende generalforsamlinger, hvoraf den ene skal være ordinær.
    2. Ved opløsning tilfalder foreningens aktiver foreninger, organisationer eller personer til anvendelse til et formål, der kan indeholdes i foreningens formål efter den opløsende generalforsamlings nærmeste bestemmelser.

     

    § 15 Version

    1. Vedtægterne er vedtaget på den stiftende generalforsamling afholdt den 8. marts 2023.
    2. Vedtægterne er efterfølgende ændret ved følgende lejligheder: 2. maj 2023 og 30. april 2025.



    unsplash