KORT FORTALT OM
KONTAKTSVINDEL
Økonomisk IT-svindel
Økonomisk IT-svindel er en nyere kriminalitetsform, der er opstået i forbindelse med digitaliseringens internationale udbredelse, hvor kriminelle bruger IT-systemer og telefoner til at frarøve deres ofre penge. Kriminalitetsformen er i stadig vækst, og Justitsministeriets seneste tal viser, at 189.000 danskere i 2023 var udsat for økonomisk IT-svindel mod 147.000 danskere i 2022. Desuden viser politiets seneste tal, at der i 2023 var 35.254 anmeldelser af økonomisk IT-svindel mod 27.038 anmeldelser i 2022. Begge dele svarer til en stigning fra 2022 til 2023 på ca. 30 procent.
Kontaktsvindel
Den mest alvorlige form for økonomisk IT-svindel, vi i dag kender til, er kontaktsvindel. Kontaktsvindel består i, at kyniske kriminelle kontakter uskyldige ofre under påskud af at være en anden person, end de er, med henblik på at manipulere ofrene ind i en parallel virkelighed for at kunne frarøve dem penge.
Justitsministeriets tal viser, at 27.000 danskere i 2023 var udsat for kontaktsvindel, og politiets tal viser, at der i 2023 var 2.767 anmeldelser om kontaktsvindel. Der findes forskellige former for kontaktsvindel, fx investeringssvindel og kærestesvindel.
Kriminalitet, der minder om psykisk vold
Når man er offer for kontaktsvindel, er man udsat for en meget grov kriminalitet, som på mange måder svarer til at være offer for psykisk vold, idet den kriminelle benytter sig af virkemidler, der manipulerer ofrets virkelighedsopfattelse, så ofret mister fornemmelsen af, hvad der er rigtigt og forkert, og som desuden isolerer ofret fra sine pårørende og nære. Kontaktsvindel er typisk længerevarende, og kan forløbe over både måneder og år, hvor der opbygges et stærkt tillidsbånd mellem den kriminelle og ofret, og hvor andre kriminelle kan blive trukket ind i svindlen for at bestyrke manipuleringen af ofret ved fx at udgive sig for at være en advokat eller en søster.
Der findes ikke nogen eksakt opgørelse af, hvor store tab der er forbundet med kontaktsvindel. Men politiet oplyser, at svindlen er den form for kriminalitet, der er forbundet med det største personlige tab, og Center mod Økonomisk IT-Svindel er bekendt med en lang række ofre, der er blevet frarøvet mere end 1 mio. kr. som følge af svindlen.
Men hvad værre er, så medfører kontaktsvindel også fatale menneskelige konsekvenser for ofrene.
Fatale konsekvenser
Center mod Økonomisk IT-Svindel udgav i 2023 en antropologisk undersøgelse om kærestesvindel, som viser, at to af undersøgelsens i alt 14 ofre har begået selvmord i kølvandet på at være udsat for svindel, mens et tredje offer har forsøgt at begå selvmord flere gange. Derudover indeholder rapporten personlige tab på mellem 80.000 kr. og 1,5 mio. kr.
Rapport viser også, at ofrene aldrig har hørt om svindlen, før de blev udsat for den. At ofrene isoleres og får en forvrænget virkelighedsopfattelse. At ofre, som står midt i svindlen, ikke kan nås med almindelig kommunikation, og at både ofre og pårørende bruger ord som ”afhængighed” og ”narkomani” til at skal beskrive, hvad der er på spil. At ofrene oplever det ekstremt skamfuldt at have været udsat for svindel, hvorfor mange ikke fortæller nogen om svindlen. At ofrene oplever en reel kærestesorg, når svindlen afsløres, hvilket øger skamfølelsen yderligere. At der er en sammenhæng mellem svindlens varighed og konsekvensernes omfang. At kun fire af undersøgelsens 14 ofre har meldt sagen til politiet.
Og ikke mindst viser undersøgelsen, at både ofre og pårørende efterlyser én samlet indgang til specialiseret hjælp til at stoppe svindlen og at håndtere og bearbejde traumerne som følge deraf.
Manglende specialiseret hjælp fører til selvmord og social deroute
Fra Center mod Økonomisk IT-Svindel arbejde ved vi, at ofre for andre former for kontaktsvindel, fx investeringssvindel, oplever de samme fatale konsekvenser som følge af svindlen, som ofre for kærestesvindel gør; selvmordstanker, ruinering, tvangsauktioner, skilsmisse og social deroute. Desuden har Center mod Økonomisk IT-Svindel været i kontakt med ofre, der har ageret muldyr som en del af kontaktsvindel, og derfor befinder sig et juridisk meget sårbart sted oveni både at være menneskeligt og økonomisk i knæ.
Endelig ved vi fra Center mod Økonomisk IT-Svindels arbejde, at konsekvenserne af svindlen forstærkes, når ofret og dennes pårørende overlades til sig selv uden noget samlet sted at gå hen for at få specialiseret hjælp, rådgivning i forhold til politianmeldelse og dialog med banken, gældsrådgivning, juridisk rådgivning og mulighed for at tale med ligesindede uden at blive retraumatiseret.
Men der er ingen specialiseret hjælp at få på området i dag.
Vi arbejder for at forhindre flere menneskelige tragedier
Derfor arbejder Center mod Økonomisk IT-Svindel på at sikre specialiseret hjælp til ofre for kærestesvindel, investeringssvindel og andre former for kontaktsvindel og deres pårørende, som kan tage over, hvor de eksisterende rådgivningstilbud ikke har den fornødne faglige specialisering til at kunne hjælpe - ligesom vi fx kender tilbudsviften i forhold til ofre for vold i nære relationer, stalking og voldtægt samt mennesker, der lider af misbrug eller ludomani.
Målet med vores arbejde er at undgå flere menneskelige tragedier som følge af svindlen.
--o0o--
Kilder:
Copyright © Alle rettigheder forbeholdes
KONTAKT OS
Holsteinsgade 30, st. 5
2100 København Ø
Mail: kontakt@cois.dk
Kontor: +4593905755
CVR: 43904795