TELEFONSVINDEL
Hvad er telefonsvindel?
Telefonsvindel – også kaldet vishing – er en form for kontaktsvindel, hvor gerningspersonen ringer og udgiver sig for at være fra fx banken, politiet, Skattestyrelsen eller et IT-supportfirma. Formålet er at manipulere dig for at frarøve penge eller få adgang til dine personlige oplysninger.
Svindlerne er ofte velforberedte og kan virke både venlige og autoritative. De bruger oplysninger, der kan få opkaldet til at virke troværdigt og presserende.
Hvordan foregår det?
Opkaldet begynder ofte med en påstand om, at der er mistænkelig aktivitet på din bankkonto, at dit MitID er blevet misbrugt, eller at dine penge er i fare. Personen i røret kan lyde professionel og tryghedsskabende – som en bankrådgiver, en politibetjent eller en IT-supporter.
Men de er ikke, hvem de siger, de er.
Svindlere bruger en række metoder til at få dig til at stole på dem og handle hurtigt:
Typiske tegn
Forholdsregler
Hvis du har modtaget et opkald, der gør dig usikker, eller allerede har delt oplysninger, så søg hjælp med det samme. Du kan finde støtte og mere information på vores side Søg hjælp.
Du kan også læse mere under Til pårørende, hvis du vil støtte én, der kan være i risiko.
Vigtigt💡
Som en del af manipulationen kan du blive bedt om at modtage eller sende penge på vegne af svindleren – fx til eller fra andre danske konti. Det kan virke harmløst, men du risikerer at bidrage til en kriminel handling. Læs mere her: Mulddyrssvindel
Når du har erkendt, at du har været udsat for svindel og afbrudt kontakten, er der stor risiko for, at du bliver kontaktet af nye svindlere – under påskud af, at de vil hjælpe dig med at få dine penge tilbage. Det kaldes tilbagebetalingssvindel, og det kan du læse mere om her: Tilbagebetalingssvindel.
Copyright © Alle rettigheder forbeholdes
KONTAKT OS
Holsteinsgade 30, st. 5
2100 København Ø
Mail: kontakt@cois.dk
Tlf: +4593905755
CVR: 43904795