TELEFONOPKALD (VISHING)

Telefonopkald (vishing)

Svindlere kan ringe og udgive sig for at være fra banken, politiet, skattemyndigheder eller IT-support. De kan virke overbevisende og autoritære og vil ofte skabe en følelse af pres for at få dig til at handle hurtigt – fx ved at overføre penge, oplyse MitID eller give adgang til din enhed.


Ofte ser det ud, som om opkaldet kommer fra et rigtigt og kendt nummer – fx din bank eller politiet. Det skyldes en metode kaldet spoofing, hvor svindlerne forfalsker opkalds-ID’et for at skabe tryghed og troværdighed. Det kan få selv skeptiske modtagere til at lytte og reagere.


I Danmark, hvor vi har høj tillid til myndigheder og institutioner, kan sådanne opkald virke særligt overbevisende. Svindlerne udnytter vores tillid og digitale vaner til at manipulere os – og forsøger at få os til at handle, før vi når at tænke os om.


Vigtige forholdsregler

  • Myndigheder, banker og lignende vil aldrig uopfordret bede dig om at udlevere personlige oplysninger, MitID-oplysninger eller bede dig om at overføre penge over telefonen.
  • Hvis du modtager et opkald med sådanne krav, så læg straks røret på.
  • Ring selv tilbage til institutionen – brug altid deres officielle nummer og tast det manuelt. Brug ikke genopkald eller klik direkte på telefonnummeret i opkaldsloggen.


Ved at være opmærksom på disse tegn og stoppe op i tide, kan du beskytte dig selv mod vishing og andre former for kontaktsvindel.


Er du pårørende? Så sig det gerne højt i dine samtaler: Myndigheder, banker og politi vil aldrig ringe og bede om MitID, adgangskoder eller penge. Når budskabet deles, styrkes forebyggelsen.

unsplash