TELEFONOPKALD (VISHING)
Telefonopkald (vishing)
Svindlere kan ringe og udgive sig for at være fra banken, politiet, skattemyndigheder eller IT-support. De kan virke overbevisende og autoritære og vil ofte skabe en følelse af pres for at få dig til at handle hurtigt – fx ved at overføre penge, oplyse MitID eller give adgang til din enhed.
Ofte ser det ud, som om opkaldet kommer fra et rigtigt og kendt nummer – fx din bank eller politiet. Det skyldes en metode kaldet spoofing, hvor svindlerne forfalsker opkalds-ID’et for at skabe tryghed og troværdighed. Det kan få selv skeptiske modtagere til at lytte og reagere.
I Danmark, hvor vi har høj tillid til myndigheder og institutioner, kan sådanne opkald virke særligt overbevisende. Svindlerne udnytter vores tillid og digitale vaner til at manipulere os – og forsøger at få os til at handle, før vi når at tænke os om.
Vigtige forholdsregler
Ved at være opmærksom på disse tegn og stoppe op i tide, kan du beskytte dig selv mod vishing og andre former for kontaktsvindel.
Er du pårørende? Så sig det gerne højt i dine samtaler: Myndigheder, banker og politi vil aldrig ringe og bede om MitID, adgangskoder eller penge. Når budskabet deles, styrkes forebyggelsen.
Copyright © Alle rettigheder forbeholdes
KONTAKT OS
Holsteinsgade 30, st. 5
2100 København Ø
Mail: kontakt@cois.dk
Tlf: +4593905755
CVR: 43904795